Rekord for fall?
19.09.23: Møller Bil Motorsport står foran sin fjerde av årets fem løpshelger, og har nå to matchballer for å sette ny rekord i antall seire på én sesong. – Vi har satt oss selv i en svært god posisjon. Samtidig skal vi være ydmyke – og nå gleder vi oss til å reise til «The Green Hell» og gjøre vårt beste, sier teamsjef Espen E. Wiik.
Møller Bil Motorsport kjører utvalgte runder i det tyske landdistansemesterskapet «Nürburgring Langstrecken Serie» (NLS). Alle løpene kjøres på verdens lengste racerbane – Nürburgring Nordschleife – og Møller Bil deltar i TCR-klassen med sin Audi RS 3 LMS.
Det helnorske racerteamet har blitt som stamgjester å regne i mesterskapsserien, og har deltatt i over 15 år. Den beste sesongen målt i antall seiere kom i 2018, da teamet vant tre av rundene de deltok i.
- Krevende øvelse
I år har teamet tangert rekorden, og med to gjenstående løpshelger er det gode muligheter for å sette ny rekord. Teamsjef Espen E. Wiik er imidlertid tydelig på at det ikke bare er å «spasere» inn til seier:
- Vi har satt oss selv i en svært god posisjon. Samtidig skal vi være ydmyke – og nå gleder vi oss til å reise til «The Green Hell» og gjøre vårt beste. Bare å komme seg helskinnet gjennom en løpshelg, som avsluttes med et fire timers løp med over 100 biler på startstreken, sier seg selv at er en svært krevende øvelse, sier Wiik.
- Samtidig vet vi at vi har farten inne, og at vi er kapable til å konkurrere om seieren dersom alle gjør jobben sin. Vi ser derfor frem til en spennende løpshelg, og krysser fingrene for et godt resultat, legger teamsjefen til.
- Det gjelder å bruke innsiden av hodet
Denne helgen er det Håkon Schjærin, Kenneth Østvold og Anders Lindstad som skal føre den blå, grå, hvite og sorte Audien rundt den 25 kilometer langer racerbanen.
Ringreven Schjærin har vært med alle årene Møller Bil Motorsport har deltatt i NLS.
- Hemmeligheten til å overlever «The Green Hell» er å ha ro, og sørge for til enhver tid å være orientert om hva som skjer rundt bilen. Siden det er mange klasser som stiller til start, er det stor forskjell på bilene for eksempel i fartsressurser, sier Schjærin.
- I tillegg gjelder det å bruke innsiden av hodet. Så er vi naturligvis avhengig av at hele laget fungerer optimalt, legger han til.
- Minnerike opplevelser
Som alltid har Møller Bil Motorsport et 40-talls gjester med seg på tur, og denne gangen er det mange flinke servicemarkeds-medarbeidere som er med til Tyskland. Blant disse er det også fire ekstra heldige deltakere som får være gjestemekanikere i teamet, og som har ansvar for hver sitt hjørne av bilen, og blant annet skal gjennomføre alle hjulskift i løpet av løpshelgen.
- Vi gleder oss til å skape minnerike opplevelser både på og utenfor banen, avslutter Wiik.
Foto: Pål Henning Berg